Sabtu, 15 Desember 2007

Niat Ikhlas


Sesungguhnya niat itu adalah puncak segala amalan solehan. Bila seseorang itu berniat untuk melakukan sesuatu kebaikan, walaupun dia belum melakukannya, dia telah mendapat pahala, sedangkan bila seseorang insan itu melakukan bertimbun amalan solehan, namun tanpa keikhlasan, maka segala amalan solehannya tertolak.
Dalam pada itu, Imam Ghazali rah.a pernah berkata, untuk menghalang seseorang insan itu dari melakukan sesuatu amalan solehan, dari mulanya, syaitan cuba sedaya menghasut dan membuat khayalan dalam fikiran insan tersebut agar perbuatan amalan solehan itu tidak dilakukannya. Namun, bila insan tersebut tetap melakukannya dan tidak menghiraukan hasutan syaitan, maka syaitan akan membisikkan dihati insan tersebut bahawa amalan yang dilakukannya adalah tiada keikhlasan dan tanpa keikhlasan, segala amalan solehannya tidak bernilai dan apa yang dilakukan adalah sia-sia. Sehingga timbul perasaan was-was didalam diri insan tersebut untuk terus melakukan amalan solehannya dan bilamana insan tersebut meninggalkan segala amalan solehannya, maka berjayalah sisyaitan.
Justeru itu, tidak patutlah bagi kita untuk meninggalkan amalan solehan kita kerana berfikir, apa yang kita lakukan adalah tiada keikhlasan. Bahkan, kita sewajarnya sedaya upaya menghadirkan keikhlasan dalam amalan solehan kita dimana sentiasa cuba memperbaharui niat kita, Tashahid niat, iaitu memperbaharui niat harus dilakukan diawal perbuatan, dipertengahan perbuatan dan diakhir perbuatan.
Keikhlasan itu sendiri adalah milik Allah dan Allah mampu menitipkan dihati sesiapa sahaja yang dikehendakiNya, kerana itu juga, pentingnya kita sentiasa berdoa kepada Allah Taala untuk membantu kita membawa keikhlasan didalam setiap amalan kita.
Segala amalan solehan, mempunyai kekuatannya tersendiri. Kerana itu, banyaknya ayat-ayat Al Quran dan juga hadis menyebut tentang kepentingan beramal soleh.
Setiap dari kita tahu akan riwayat bagaimana Nabi Adam a.s dijadikan dari tanah dan pada mulanya tiada ruh, dan Sang Iblis yang memasuki jasad tersebut dan mendapati, tiada apa-apa kelebihan pada jasad tersebut, tetapi bila ditiupkan ruh kedalam jasad Nabi Adam a.s, maka jadilah beliau mahluk yang mulia yang mana segala para malaikat termasuk Sang Iblis, diperintahkan sujud hormat padanya. Sebegitulah insan ini, mungkin pada mulanya, dia belum mencapai tahap yang mana dia akan dimuliakan oleh para Malaikat dan juga mahluk yang lain, dan amalannya belum tidak diterima oleh Allah Taala kerana tiada keikhlasan, tetapi, bila dia berterusan beristiqamah dalam amalan solehannya, maka sampai kesatu peringkat, jadilah dia insan solehan dengan penuh sifat-sifat keikhlasannya dan sifat-sifat murni yang lain, yang mana meletakkannya kesuatu tahap sebagai insan mulia dan dihormati oleh setiap mahluk, mahupun diredhai oleh Allah Taala dan seterusnya, amalannya diterima oleh Allah Taala. (Yakin pada Allah Taala dan yakin pada segala perintah Allah Taala)
Memang pasti, tiada siapa pun dapat memasuki syurga biarpun bertimbun amalan solehannya tanpa mendapat kerahmatan dari Allah Taala, namun yang pasti, dengan segala amalan solehan yang dikehendaki oleh Allah Taala untuk setiap insan supaya berusaha melakukannya, mengikut cara yang ditunjukkan oleh Rasulullah s.a.w, insan itu sendiri "menarik" rahmat Allah agar dicucurkan kepadanya.

Tidak ada komentar: